er is een plan gemaakt - Reisverslag uit Butajīra, Ethiopië van Margriet Dijkstra - WaarBenJij.nu er is een plan gemaakt - Reisverslag uit Butajīra, Ethiopië van Margriet Dijkstra - WaarBenJij.nu

er is een plan gemaakt

Door: margriet

Blijf op de hoogte en volg Margriet

04 September 2013 | Ethiopië, Butajīra

Gewoon een kort berichtje,

Iedereen die geld overgemaakt heeft voor VSO dank je wel!!!!!en voor degene die er nog over nadenken: het is hard nodig hoor. Ik kan bijvoorbeeld gebruik maken van een fonds van VSO om operatie materiaal te kopen en daar is hier een groot gebrek aan. Verder lopen er soms patienten weg omdat ze geen geld voor gips hebben of probeer ik huilende moeders te troosten omdat ze geen geld hebben voor narcose en we dus kleine kinderen onder lokale verdoving moeten opereren.

Het begint nu enorm te onweren en de stroom is weer uitgevallen. Gistermiddag en avond was er ook geen stroom en vanmorgen bllek dat we ook geen stromened water meer hadden. Het is hier zo nu en dan dus ook best overleven, maar met een beetje aanpassingsvermogen gaat het wel. Gisteravond dus mijn ontbijt opgegeten en vanmorgen was er weer stroom en heb ik maar mijn avondeten gekookt hahahaha.
Ik heb ook maar even een emmer buiten gezet, want met regenwater kan ik me natuurlijk morgen wel wassen.

Mij orientatiefase is afgerond en ik heb samen met dr Adane een plan van aanpak opgesteld en we gaan er hard tegen aan de komende maanden. Naast de patientenzorg die ik lever, zal ik ook les gaan geven aan de artsen en house officers. De kennis over trauma (ongevallen lees breuken) en orthopedie is niet echt aanwezig. Ik ga deze presentaties achterlaten zodat als ik weg ben de GP’s (artsen) hun nieuwe collega’s kunnen onderwijzen. Ik hoop dat ze daar ook gebruik van maken.
Verder gaan we beginnen met traumachirurgie van de onderarm en het plaatsen van externe fixateurs. Dat is een bouwwerk buiten het lichaam met pinnen in het bot om een breuk goed te laten staan. Dit wordt een grote uitdaging, want naast het trainen van de skills moeten ook alle materialen aangeschaft worden. Ik ben benieuwd hoe snel we dat voor elkaar kunnen krijgen.
Tenslotte heeft het ziekenhuis een heel goed rontgenapparaat, die nog niet optimaal gebruikt wordt. UItdagingen genoeg dus en iedereen heeft er zin in.

Ik heb het naar mijn zin hier, maar het is bij tijd en wijlen ook wel zwaar. Er komen bijna geen “normale” patienten voorbij. Of ze hebben kleine bulten en die moeten dan perse weggesneden worden, wat ik dan weer totaal overbodig vind. De chirurgen zijn echte mannen en dat is ook wel weer leuk. Respect is er van beide kanten. Ik heb al erg veel geleerd over brandwonden ed.
Verder ben ik volgens mij de op een na oudste arts die hier rondloopt en dat zegt ook wel wat. De jonge/nieuwe generatie van Ethiopie timmert hard aan de weg en ze proberen echt om hun land op een hoger niveau te krijgen. Ik vind dat heel leuk om te zien.

Nou ik geniet nog even van mijn stormlampje en het onweer en ik hoop dat ik morgen we licht en water heb.

  • 04 September 2013 - 21:21

    PP:

    Als ik je verhaal over het stormlampje lees, denk ik terug aan de tijd dat ik nog op de boerderij woonde.
    Geen elektra en 's avonds en s' nachts met een "stormlamp" je behelpen.
    Het is bijna niet voor te stellen. Valt de stroom in het ziekenhuis ook wel eens uit? Of noodvoor-zieningen? gelukkig kun jij je snel redden. ( moet ook wel en we kunnen vanuit Ned. gemakkelijk praten / schrijven)
    Goed dat je een plan nu de campagne hebt. Daar kun je op terugvallen.
    - Ik zal je verhalen rondmailen en misschien dat er dan ook nog een klein beetje "donateurs voor margriet in Etiopië " op gepord kunnen worden.-
    Hou je haaks en tot de volgende berichtgevingen v.v.

    Liefs,

    PP

  • 04 September 2013 - 22:07

    Petra:

    Trots op je dat je dit doet en kunt! Bijzonder om zo mee te lezen in het nog steeds zomerse Nederland. ( lees Groningen ;-) )

  • 05 September 2013 - 06:49

    Titia:

    :-) We lezen je verhalen met een glimlach of een oh op ons gezicht.. Vraag me af, lukt dat met de hygiëne.. zo'n bouwwerk buiten de patiënt om? Het zou echt fijn zijn als je lessen goed worden doorgegeven. Tuut

  • 05 September 2013 - 23:18

    An Leo:

    we volgen je.
    mooie verhalen.brengen een heel andere wereld
    bij ons binnen.
    hr gr an.

  • 17 September 2013 - 19:20

    Petra Buist:

    hoi Margriet,
    Hoe gaat ie nu, veertien dagen later? je hebt vast al weer heel wat beleefd. In het herfstige Nederland zijn we benieuwd naar je belevenissen! succes met al je werkzaamheden!!!
    gr Petra

  • 19 September 2013 - 17:58

    Berend:

    Lieve Margriet,
    Met belangstelling je verhaal gelezen want ik vertrek op 19 okt naar Tanzania. Waaschijnlijk iets andere omstandigheden da bij jou. Ik kom aan op 20 /10 en ga weer retour op 1 /11.
    Ik mag naar Mbeya in het Zuiden van Tanzania, een stad van ca 250 dzd inwoners, tenminste dat word verteld.
    sterkte en geniet vooral van de heel klene mooie dingen, die zul je nog lang koesteren

    Buurman Berend

  • 01 Oktober 2013 - 19:45

    Anneke:

    Al je verslagen weer even gelezen.Denk dat wij ons niet kunnen voorstellen hoe daar alles gaat en hoeveel jij je moet behelpen. Zou mezelf geregeld even trakteren op een luxe weekendje in een hotel om weer wat op te laden als ik jou was. Je bent een taaie,nuchtere dame.
    We zijn trots op onze nicht!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margriet

Ik ben voor VSO een half jaar aan het werk in Hosanna Hospital te Ethiopie als orthopedisch chirurg/traumatoloog

Actief sinds 11 Aug. 2013
Verslag gelezen: 601
Totaal aantal bezoekers 114670

Voorgaande reizen:

27 Juli 2013 - 16 Januari 2014

voor VSO naar Hosanna

Landen bezocht: